Super Hartanah https://superhartanah.com "YOUR PERFECT HOME FINDER" Wed, 05 Aug 2020 08:29:19 +0000 en-US hourly 1 https://wordpress.org/?v=5.4.4 https://superhartanah.com/wp-content/uploads/2020/06/cropped-Super-Hartanah-2020-New-Logo-copy-32x32.png Super Hartanah https://superhartanah.com 32 32 Syarat Rumah Kos Rendah Melaka https://superhartanah.com/index.php/2020/08/05/rumah-kos-rendah-melaka/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=rumah-kos-rendah-melaka https://superhartanah.com/index.php/2020/08/05/rumah-kos-rendah-melaka/#respond Wed, 05 Aug 2020 08:28:45 +0000 https://superhartanah.com/?p=19362
Super Hartanah

Beli rumah kos rendah Melaka ? Warganegara Malaysia. Pendapatan seisi rumah tak lebih RM6,000 sebulan. Berkahwin (kalau pemohon masih bujang, kena berumur 20 tahun ke atas). Berikut artikel yang boleh membantu : BANK TENGOK CCRIS & CTOS JE KE UNTUK LULUSKAN PINJAMAN RUMAH ? AWAS YE! SEBELUM BELI HARTANAH UNTUK PELABURAN  CategoriesAntara hartanah Low Cost […]

This Blogpost is originally from Syarat Rumah Kos Rendah Melaka and written by Sharil

]]>

Super Hartanah

Beli rumah kos rendah Melaka ?

  1. Warganegara Malaysia.
  2. Pendapatan seisi rumah tak lebih RM6,000 sebulan.
  3. Berkahwin (kalau pemohon masih bujang, kena berumur 20 tahun ke atas).

Berikut artikel yang boleh membantu :

CategoriesAntara hartanah Low Cost :

This Blogpost is originally from Syarat Rumah Kos Rendah Melaka and written by Sharil

]]>
https://superhartanah.com/index.php/2020/08/05/rumah-kos-rendah-melaka/feed/ 0
11 Syarat Rumah Kos Rendah Terengganu https://superhartanah.com/index.php/2020/08/05/rumah-kos-rendah-terengganu/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=rumah-kos-rendah-terengganu https://superhartanah.com/index.php/2020/08/05/rumah-kos-rendah-terengganu/#respond Wed, 05 Aug 2020 08:02:06 +0000 https://superhartanah.com/?p=19352
Super Hartanah

Beli rumah kos rendah Terengganu ? 1. Warganegara Malaysia (keutamaan kepada rakyat Terengganu)2. 21 tahun hingga 50 sahaja yang layak memohon3. Berkahwin (10% rumah untuk yang masih bujang)4. Pemohon dan pasangan belum pernah beli rumah5. Pemohon dan pasangan tak pernah terima anugerah / bantuan tanah kediaman daripada pihak kerajaan6. Pendapatan isi rumah (pemohon dan pasangan) […]

This Blogpost is originally from 11 Syarat Rumah Kos Rendah Terengganu and written by Sharil

]]>

Super Hartanah

Beli rumah kos rendah Terengganu ?

1. Warganegara Malaysia (keutamaan kepada rakyat Terengganu)
2. 21 tahun hingga 50 sahaja yang layak memohon
3. Berkahwin (10% rumah untuk yang masih bujang)
4. Pemohon dan pasangan belum pernah beli rumah
5. Pemohon dan pasangan tak pernah terima anugerah / bantuan tanah kediaman daripada pihak kerajaan
6. Pendapatan isi rumah (pemohon dan pasangan) tak lebih RM3,500 sebulan.
7. Bagi pemohon dan pasangan yang kerja dalam sektor awam, hanya gred 1 hingga 22 sahaja yang layak memohon
8. Anggota beruniform bertugas di luar Terengganu layak dipertimbangkan
9. Isteri ke-2 dan seterusnya layak dipertimbangkan kalau ada sumber pendapatan sendiri
10. Pemohon berumur 50 tahun ke atas boleh dipertimbangkan. Dengan syarat, ada jaminan bayaran daripada ahli keluarga terdekat.
11. Kelulusan khas akan dipertimbangkan bagi penduduk yang terlibat dengan bencana alam, kebakaran, atau pengambilan balik tanah oleh kerajaan

Sumber : http://eperumahan.terengganu.gov.my/eperumahan/staticpages/index.php?page=epr_syarat_kelayakan

Berikut artikel yang boleh membantu :

CategoriesAntara hartanah Low Cost :

This Blogpost is originally from 11 Syarat Rumah Kos Rendah Terengganu and written by Sharil

]]>
https://superhartanah.com/index.php/2020/08/05/rumah-kos-rendah-terengganu/feed/ 0
7 Syarat Rumah Kos Rendah Pahang https://superhartanah.com/index.php/2020/08/05/rumah-kos-rendah-pahang/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=rumah-kos-rendah-pahang https://superhartanah.com/index.php/2020/08/05/rumah-kos-rendah-pahang/#respond Wed, 05 Aug 2020 07:54:47 +0000 https://superhartanah.com/?p=19349
Super Hartanah

Beli rumah kos rendah Pahang ? 1. Warganegara Malaysia dan rakyat Kebawah Duli Yang Maha Mulia Sultan Pahang.2. Jumlah pendapatan seisi rumah tak lebih daripada RM3,000 sebulan: Perumahan kos rendah (Kerajaan):*Berkahwin dan berumur 18 tahun ke atas,*Bujang tapi berumur lebih 35 tahun. **Perumahan kos rendah / kos sederhana rendah:*Berumur 18 tahun ke atas. 3. Tidak mempunyai tanah […]

This Blogpost is originally from 7 Syarat Rumah Kos Rendah Pahang and written by Sharil

]]>

Super Hartanah

Beli rumah kos rendah Pahang ?

1. Warganegara Malaysia dan rakyat Kebawah Duli Yang Maha Mulia Sultan Pahang.
2. Jumlah pendapatan seisi rumah tak lebih daripada RM3,000 sebulan:

Perumahan kos rendah (Kerajaan):
*Berkahwin dan berumur 18 tahun ke atas,
*Bujang tapi berumur lebih 35 tahun.

**Perumahan kos rendah / kos sederhana rendah:
*Berumur 18 tahun ke atas.

3. Tidak mempunyai tanah (syarat tanah: bangunan) atau rumah. atau kedua-duanya sekali yang didaftar atas nama pemohon atau suami / isteri pemohon.
4. Tidak pernah diberikan pemilikan rumah kos rendah (kerajaan atau swasta) atau kos sederhana rendah.
5. Bukan seorang peserta di bawah Rancangan Pembangunan Hartanah atau Rancangan Penempatan Semula yang dianjurkan kerajaan.
6. Sudah menetap dan tinggal di Negeri Pahang secara terus-menerus selama tak kurang 5 tahun.
7. Pemohon atau suami / isteri pemohon tidak pernah ditangkap sebab beri keterangan palsu sebelum ini

Berikut artikel yang boleh membantu :

CategoriesAntara hartanah Low Cost :

This Blogpost is originally from 7 Syarat Rumah Kos Rendah Pahang and written by Sharil

]]>
https://superhartanah.com/index.php/2020/08/05/rumah-kos-rendah-pahang/feed/ 0
4 Syarat Rumah Kos Rendah di Johor https://superhartanah.com/index.php/2020/08/05/syarumah-kos-rendah-di-johor/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=syarumah-kos-rendah-di-johor https://superhartanah.com/index.php/2020/08/05/syarumah-kos-rendah-di-johor/#respond Wed, 05 Aug 2020 07:40:32 +0000 https://superhartanah.com/?p=19344
Super Hartanah

Beli rumah kos rendah dekat Johor? 1.Pemohon hendaklah Warganegara Malaysia yang menetap di Johor selama 5 tahun 2. Berumur 18 tahun dan ke atas3. Hanya satu pemohon sahaja bagi pasangan suami dan isteri4. Had kelayakan gaji :*Harga rumah RM42,000, had maksimum pendapatan adalah RM3,001.00*Harga rumah RM80,000, had maksimum pendapatan adalah RM5,001.00 Berikut artikel yang boleh membantu : BANK TENGOK CCRIS […]

This Blogpost is originally from 4 Syarat Rumah Kos Rendah di Johor and written by Sharil

]]>

Super Hartanah

Beli rumah kos rendah dekat Johor?

1.Pemohon hendaklah Warganegara Malaysia yang menetap di Johor selama 5 tahun

2. Berumur 18 tahun dan ke atas
3. Hanya satu pemohon sahaja bagi pasangan suami dan isteri
4. Had kelayakan gaji :
*Harga rumah RM42,000, had maksimum pendapatan adalah RM3,001.00
*Harga rumah RM80,000, had maksimum pendapatan adalah RM5,001.00

Berikut artikel yang boleh membantu :

CategoriesAntara hartanah Low Cost :

This Blogpost is originally from 4 Syarat Rumah Kos Rendah di Johor and written by Sharil

]]>
https://superhartanah.com/index.php/2020/08/05/syarumah-kos-rendah-di-johor/feed/ 0
6 Syarat Permohonan Rumah Kos Rendah Di Kuala Lumpur https://superhartanah.com/index.php/2020/08/05/rumah-kos-rendah-kl/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=rumah-kos-rendah-kl https://superhartanah.com/index.php/2020/08/05/rumah-kos-rendah-kl/#respond Wed, 05 Aug 2020 07:34:31 +0000 https://superhartanah.com/?p=19339
Super Hartanah

Beli rumah kos rendah di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur? 1. Suami isteri adalah warganegara Malaysia2. Sudah berkahwin3. Had pendapatan terkumpul suami isteri:*tidak lebih daripada RM2,500 untuk kos rendah, dan*tidak lebih daripada RM3,500 untuk kos sederhana 4. Pemohon hendalah menetap atau bekerja dalam Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur5. Tidak mempunyai rumah atau tanah dalam lingkungan 35 KM dari pusat bandar6. Berdaftar dengan Jabatan Pengurusan […]

This Blogpost is originally from 6 Syarat Permohonan Rumah Kos Rendah Di Kuala Lumpur and written by Sharil

]]>

Super Hartanah

Beli rumah kos rendah di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur?

1. Suami isteri adalah warganegara Malaysia
2. Sudah berkahwin
3. Had pendapatan terkumpul suami isteri:
*tidak lebih daripada RM2,500 untuk kos rendah, dan
*tidak lebih daripada RM3,500 untuk kos sederhana

4. Pemohon hendalah menetap atau bekerja dalam Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur
5. Tidak mempunyai rumah atau tanah dalam lingkungan 35 KM dari pusat bandar
6. Berdaftar dengan Jabatan Pengurusan Perumahan dan Pembangunan Komuniti

Berikut artikel yang boleh membantu :

Antara hartanah Low Cost :

This Blogpost is originally from 6 Syarat Permohonan Rumah Kos Rendah Di Kuala Lumpur and written by Sharil

]]>
https://superhartanah.com/index.php/2020/08/05/rumah-kos-rendah-kl/feed/ 0
7 Syarat Rumah Kos Rendah di Selangor https://superhartanah.com/index.php/2020/08/05/rumah-kos-rendah/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=rumah-kos-rendah https://superhartanah.com/index.php/2020/08/05/rumah-kos-rendah/#respond Wed, 05 Aug 2020 06:48:50 +0000 https://superhartanah.com/?p=19328
Super Hartanah

Jual Rumah Kos Rendah. Info Penting Yang Kena Tahu. Selama sebagai Perunding Hartanah terdapat juga Penjual yang ingin menjual dan Pembeli yang mencari Rumah Kos Rendah Jual rumah kos rendah ada beza syaratnya berbanding jual rumah bukan kos rendah terutama bagi pembeli yang nak beli. Bagaimana nak kenal pasti rumah tu kos rendah atau tidak […]

This Blogpost is originally from 7 Syarat Rumah Kos Rendah di Selangor and written by Sharil

]]>

Super Hartanah

Jual Rumah Kos Rendah. Info Penting Yang Kena Tahu.

Selama sebagai Perunding Hartanah terdapat juga Penjual yang ingin menjual dan Pembeli yang mencari Rumah Kos Rendah

Jual rumah kos rendah ada beza syaratnya berbanding jual rumah bukan kos rendah terutama bagi pembeli yang nak beli.

Bagaimana nak kenal pasti rumah tu kos rendah atau tidak ?

Kalau nak tau status rumah tu kos rendah atau tidak, tengok kat perjanjian jual beli pemilik rumah tu. Kebiasaan Perjanjian jual beli (SNP) ada nyatakan samada rumah tu kos rendah atau bukan.

Katakan tidak ada, cuba tengok perkara lain sebagai contoh kalau Selangor, Rumah Kos Rendah ni selalunya :

  • Keluasannya 650 sqft atau kurang, ini bagi apartment/pangsapuri
  • Selalunya pemilik beli dengan harga RM43,000 atau kurang daripada tu.

Agak-agak ciri ni ada boleh jadi ia rumah kos rendah. Apa pun boleh tanya kepada pemilik rumah tu sebab dia pasti tahu atau boleh hubungi pemaju nak confirmkan.

Bila murah je bukan semua dapat beli ye ..

Walaupun rumah kos rendah ni murah tidak semua layak dapa beli sebab ada syarat-syaratnya.  Jadi pentingnya untuk tahu langkah-langkahnya.

Di Selangor syarat-syaratnya adalah seperti berikut:

  1. WARGANEGARA MALAYSIA dan berumur 18 TAHUN KE ATAS dan bermastautin di Negeri Selangor.
  2. Tempoh pemilikan hartanah mestilah mencukupi 5 tahun daripada tarikh perjanjian jual beli / kontrak lelongan sebelum boleh dijual semula (sub-sale).
  3. Had jumlah pendapatan bakal pembeli atau isi rumah (suami dan isteri) di tetapkan berdasarkan julat harga pasaran hartanah seperti di jadual di bawah :

    Bil.

    Julat Harga Pasaran
    (Jenis A/RKR/KSR/ setaraf dengannya)

    Had Pendapatan Isi Rumah dibenarkan (RM)

    1.

    RM 100,000.00 dan ke bawah                  

    5,000.00

    2.

    RM 100,001.00  –  RM 250,000.00           

    7,000.00

    . 3.

    RM 250,001.00  –  RM 300,000.00           

    9,000.00

    4.

    RM 300,001.00  dan ke atas                   

    10,000.00

  4. Pendapatan pembeli tak melebihi RM3,000 jika belum berumah tangga.
  5. Bakal pembeli atau pasangan (suami/isteri) TIDAK MEMILIKI SEBARANG RUMAH DI NEGERI SELANGOR ATAU DALAM KAWASAN LEMBAH KLANG.
  6. Bakal pembeli atau pasangan (suami/isteri) HENDAKLAH MENETAP ATAU BEKERJA DALAM NEGERI SELANGOR ATAU DALAM KAWASAN LEMBAH KLANG.
  7. Bagi kes-kes Pindah Milik kasih sayang/rela hati tanpa paksaan yang tiada hubungan kekeluargaan dan belian/pemilikan secara lelongan dari tarikh mementerai kontrak lelongan (Perisytiharan Jualan) masih tertakluk kepada syarat tempoh 5 tahun. Selain daripada kes di atas seperti pesaka dan perintah mahkamah tidak tertakluk kepada syarat-syarat kebenaran pindah milik. Walau bagaimanapun, PENERIMA MASIH PERLU BERDAFTAR DENGAN LPHS MENGIKUT PROSEDUR PERMOHONAN KEBENARAN PINDAH MILIK.

>>Sumber:  https://spkpm.lphs.gov.my/conditions

Berikut artikel yang boleh membantu :

CategoriesAntara hartanah Low Cost :

This Blogpost is originally from 7 Syarat Rumah Kos Rendah di Selangor and written by Sharil

]]>
https://superhartanah.com/index.php/2020/08/05/rumah-kos-rendah/feed/ 0
THE BEST REFINANCING PACKAGE OFFER 2020 https://superhartanah.com/index.php/2020/07/03/the-best-refinancing-package-offer-2020/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=the-best-refinancing-package-offer-2020 https://superhartanah.com/index.php/2020/07/03/the-best-refinancing-package-offer-2020/#respond Fri, 03 Jul 2020 03:09:26 +0000 https://superhartanah.com/?p=18132
Super Hartanah

REFINANCING   WAH BERITA BAIK!! KAMI BUKAN HANYA BOLEH BANTU JUAL DAN BELI RUMAH ANDA . TAPI SEKARANG DAH BUAT SEKALI EXTRA SERVIS REFINANCE. . STAY SAFE EVERYONES & LOOK FOR THE BEST REFINANCING PACKAGE OFFER 2020 . ✅Adakah anda ingin membina perniagaan baru TAPI kurang modal? ✅Adakah anda memerlukan WANG TUNAI ? ✅Adakah anda […]

This Blogpost is originally from THE BEST REFINANCING PACKAGE OFFER 2020 and written by Sharil

]]>

Super Hartanah

REFINANCING

 
refinancing
WAH BERITA BAIK!! KAMI BUKAN HANYA BOLEH BANTU JUAL DAN BELI RUMAH ANDA
.
TAPI SEKARANG DAH BUAT SEKALI EXTRA SERVIS REFINANCE.
.
STAY SAFE EVERYONES & LOOK FOR THE BEST REFINANCING PACKAGE OFFER 2020
.
✅Adakah anda ingin membina perniagaan baru TAPI kurang modal?
✅Adakah anda memerlukan WANG TUNAI ?
✅Adakah anda ingin mengurangkan kadar keuntungan pinjaman perumahan anda ?
✅Adakah anda ingin menyatukan hutang anda ?
.
🔹Pakej Refinance Terbaik 2020
Pastinya memenuhi keperluan anda !
.
📌ANDA INGIN MENGETAHUI TENTANG TAWARAN PAKEJ PEMBIAYAAN SEMULA ?
.
📌Mudah sahaja , hanya dengan menghubungi kami secara online atau dengan click whatsapp LINK yang di sediakan , kami akan bersedia membantu anda
.
📌LIST OF PANEL BANKER dari kebanyakan bank yang terbaik
.
☎Hanya dengan reply atau PM kepada kami : Ya saya berminat
 
Call or Whassup
 
SHARIL ROUTH – 012 384 3603
.
http://wasap.irealty.my/sharil/refinance
.
Real Estate Negotiator
(REN 19425)
iReal Property Sdn Bhd
 
Services
 
– Selling & Renting Property
– Refinancing
– Remortgage
 
 

This Blogpost is originally from THE BEST REFINANCING PACKAGE OFFER 2020 and written by Sharil

]]>
https://superhartanah.com/index.php/2020/07/03/the-best-refinancing-package-offer-2020/feed/ 0
𝗢𝗣𝗥 𝘁𝘂𝗿𝘂𝗻 𝗯𝘂𝗮𝘁 𝗸𝗮𝗹𝗶 𝗸𝗲-𝟯 𝗱𝗮𝗹𝗮𝗺 𝘁𝗲𝗺𝗽𝗼𝗵 𝟱 𝗯𝘂𝗹𝗮𝗻 𝗽𝗮𝗱𝗮 𝘁𝗮𝗵𝘂𝗻 𝟮𝟬𝟮𝟬? https://superhartanah.com/index.php/2020/07/03/%f0%9d%97%a2%f0%9d%97%a3%f0%9d%97%a5-%f0%9d%98%81%f0%9d%98%82%f0%9d%97%bf%f0%9d%98%82%f0%9d%97%bb-%f0%9d%97%af%f0%9d%98%82%f0%9d%97%ae%f0%9d%98%81-%f0%9d%97%b8%f0%9d%97%ae%f0%9d%97%b9%f0%9d%97%b6/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=%25f0%259d%2597%25a2%25f0%259d%2597%25a3%25f0%259d%2597%25a5-%25f0%259d%2598%2581%25f0%259d%2598%2582%25f0%259d%2597%25bf%25f0%259d%2598%2582%25f0%259d%2597%25bb-%25f0%259d%2597%25af%25f0%259d%2598%2582%25f0%259d%2597%25ae%25f0%259d%2598%2581-%25f0%259d%2597%25b8%25f0%259d%2597%25ae%25f0%259d%2597%25b9%25f0%259d%2597%25b6 https://superhartanah.com/index.php/2020/07/03/%f0%9d%97%a2%f0%9d%97%a3%f0%9d%97%a5-%f0%9d%98%81%f0%9d%98%82%f0%9d%97%bf%f0%9d%98%82%f0%9d%97%bb-%f0%9d%97%af%f0%9d%98%82%f0%9d%97%ae%f0%9d%98%81-%f0%9d%97%b8%f0%9d%97%ae%f0%9d%97%b9%f0%9d%97%b6/#respond Fri, 03 Jul 2020 03:08:34 +0000 https://superhartanah.com/?p=18130
Super Hartanah

Kadar Polisi Semalaman atau Overnight Policy Rate (OPR) adalah satu kadar pinjaman yang ditentukan oleh Bank Negara Malaysia (BNM) yang diberikan kepada bank-bank perdagangan di Malaysia yang mempunyai jumlah dana yang tidak mencukupi. Dalam bahasa yang lebih mudah, ianya adalah merupakan kadar yang perlu dibayar oleh satu bank yang meminjam dari bank yang lain. . […]

This Blogpost is originally from 𝗢𝗣𝗥 𝘁𝘂𝗿𝘂𝗻 𝗯𝘂𝗮𝘁 𝗸𝗮𝗹𝗶 𝗸𝗲-𝟯 𝗱𝗮𝗹𝗮𝗺 𝘁𝗲𝗺𝗽𝗼𝗵 𝟱 𝗯𝘂𝗹𝗮𝗻 𝗽𝗮𝗱𝗮 𝘁𝗮𝗵𝘂𝗻 𝟮𝟬𝟮𝟬? and written by Sharil

]]>

Super Hartanah

Kadar Polisi Semalaman atau Overnight Policy Rate (OPR) adalah satu kadar pinjaman yang ditentukan oleh Bank Negara Malaysia (BNM) yang diberikan kepada bank-bank perdagangan di Malaysia yang mempunyai jumlah dana yang tidak mencukupi. Dalam bahasa yang lebih mudah, ianya adalah merupakan kadar yang perlu dibayar oleh satu bank yang meminjam dari bank yang lain.
.
OPR berperanan bagi mengelakkan daripada berlakunya defisit ekonomi dengan mengawal polisi monetari ringgit supaya terus berada pada tahap yang baik. Kadar OPR yang rendah mempunyai kesan domino kepada kadar faedah di mana ianya akan menjadikan kadar faedah lebih rendah selaras dengan penurunan OPR.
.
Penurunan kadar OPR ini sebenarnya adalah bertujuan bagi menggalakkan para pengguna berbelanja dan meminjam yang mana secara tidak lansung akan meransang pertumbuhan ekonomi negara.
.
Pada 5 May 2020 yang lalu, BNM telah mengeluarkan Pernyataan Dasar Monetari dengan membuat keputusan untuk mengurangkan Kadar Dasar Semalaman (OPR) sebanyak 50 mata asas kepada 2% dan dijangka akan berlaku penurunan sehingga 1.75% peratus. Cuba korang bayangkan kalau kadar faedah pinjaman perumahan korang sebelum ni ialah 3.8%, selepas penurunan OPR ini kadar faedah tersebut akan jadi 3.3%.  Banyak kite boleh jimat kat situ!
.
Ini merupakan kadar terendah yang diturunkan oleh BNM sama seperti penurunan OPR semasa krisis ekonomi pada tahun 2008-2009 iaitu dengan kadar OPR 2% pada Februari 2009. Penurunan ini berkait secara langsung dengan keadaan ekonomi global yang semakin lemah sekarang ni berikutan isu pandemik COVID-19 yang melanda dunia masa kini. Korang boleh refer sini untuk info yang lebih lanjut.


https://www.bnm.gov.my/index.php…
.
𝗣𝗲𝗻𝘂𝗿𝘂𝗻𝗮𝗻 𝗢𝗣𝗥 𝘀𝗲𝗽𝗮𝗻𝗷𝗮𝗻𝗴 𝘁𝗮𝗵𝘂𝗻 𝟮𝟬𝟮𝟬:
📉 Januari 2020 (3% ↘ 2.75%)
📉 Mac 2020 (2.75% ↘ 2.5%)
📉 May 2020 (2.5% ↘ 2.0%)
Kalau korang nak tau OPR decision & statement dari tahun 2008 hingga sekarang boleh rujuk sini

https://www.bnm.gov.my/index.php…
.
𝗝𝗮𝗱𝗶, 𝗮𝗽𝗮𝗸𝗮𝗵 𝗸𝗲𝘀𝗮𝗻 𝗽𝗲𝗻𝘂𝗿𝘂𝗻𝗮𝗻 𝗢𝗣𝗥 𝗸𝗲𝗽𝗮𝗱𝗮 𝗸𝗶𝘁𝗮?
.
1⃣ 𝗞𝗲𝘀𝗮𝗻 𝗽𝗮𝗱𝗮 𝗽𝗶𝗻𝗷𝗮𝗺𝗮𝗻
Kadar bayaran balik pinjaman korang akan jadi lebih murah disebabkan oleh penurunan kadar faedah. Pinjaman ni termasuklah pinjaman sewa beli (hire purchase loan), pinjaman peribadi dan juga kad kredit.
.
2⃣ 𝗞𝗲𝘀𝗮𝗻 𝗸𝗲𝗽𝗮𝗱𝗮 𝘀𝗶𝗺𝗽𝗮𝗻𝗮𝗻 𝗱𝗮𝗻 𝗙𝗶𝘅𝗲𝗱 𝗗𝗲𝗽𝗼𝘀𝗶𝘁
Bila kadar OPR turun, maka kadar faedah kepada akaun simpanan & FD korang juga akan berkurang. Jadi, keuntungan korang daripada simpanan juga akan turut berkurang. So, masa ni la korang perlu bijak cari alternative lain untuk gandakan keuntungan korang contohnya melalui haratanah, sebab masa ni bank akan galakkan korang buat pinjaman terutamanya pinjaman hartanah!
.
Cukup la sampai sini dulu saya kongsikan pasal penurunan OPR & kesan2nya. Kalau korang rasa perkongsian ni bermanfaat, sila share & sampaikan kepada yang lain. Bantu saya untuk share kan info ni pada seramai mungkin. Semoga bermanfaat & ianya menjadi saham pahala utk bekalakan kita di akhirat kelak.
.
Insyallah, lepas ni ni saya akan kongsikan pula tentang “Apa yang perlu kita lakukan bila OPR turun”.

Kredit
Sham Chencko

This Blogpost is originally from 𝗢𝗣𝗥 𝘁𝘂𝗿𝘂𝗻 𝗯𝘂𝗮𝘁 𝗸𝗮𝗹𝗶 𝗸𝗲-𝟯 𝗱𝗮𝗹𝗮𝗺 𝘁𝗲𝗺𝗽𝗼𝗵 𝟱 𝗯𝘂𝗹𝗮𝗻 𝗽𝗮𝗱𝗮 𝘁𝗮𝗵𝘂𝗻 𝟮𝟬𝟮𝟬? and written by Sharil

]]>
https://superhartanah.com/index.php/2020/07/03/%f0%9d%97%a2%f0%9d%97%a3%f0%9d%97%a5-%f0%9d%98%81%f0%9d%98%82%f0%9d%97%bf%f0%9d%98%82%f0%9d%97%bb-%f0%9d%97%af%f0%9d%98%82%f0%9d%97%ae%f0%9d%98%81-%f0%9d%97%b8%f0%9d%97%ae%f0%9d%97%b9%f0%9d%97%b6/feed/ 0
BANK TENGOK CCRIS & CTOS JE KE UNTUK LULUSKAN PINJAMAN RUMAH ? https://superhartanah.com/index.php/2020/07/03/bank-tengok-ccris-ctos-je-ke-untuk-luluskan-pinjaman-rumah/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=bank-tengok-ccris-ctos-je-ke-untuk-luluskan-pinjaman-rumah https://superhartanah.com/index.php/2020/07/03/bank-tengok-ccris-ctos-je-ke-untuk-luluskan-pinjaman-rumah/#respond Fri, 03 Jul 2020 03:07:48 +0000 https://superhartanah.com/?p=18128
Super Hartanah

Mungkin ramai beranggapan begitu dimana untuk lepaskan permohonan bank akan tumpu kat CCRIS dan CTOS. Lain bank lain caranya mereka proses permohonan pemohon. Kebiasaan Bank di Malaysia akan ambil kira 3C sbg cara mereka menapis pemohon yang bermasalah iaitu faktornya – Character – Capital – Capacity 3C ni la nak kena jaga kerana ia fungsi […]

This Blogpost is originally from BANK TENGOK CCRIS & CTOS JE KE UNTUK LULUSKAN PINJAMAN RUMAH ? and written by Sharil

]]>

Super Hartanah

Mungkin ramai beranggapan begitu dimana untuk lepaskan permohonan bank akan tumpu kat CCRIS dan CTOS.

Lain bank lain caranya mereka proses permohonan pemohon.

Kebiasaan Bank di Malaysia akan ambil kira 3C sbg cara mereka menapis pemohon yang bermasalah iaitu faktornya
– Character
– Capital
– Capacity

3C ni la nak kena jaga kerana ia fungsi dan penentu untuk loan lulus InsyaAllah… selain daripada nak tentukan berapa pinjaman yang henda dibuat dan interest rate.

1. Character
Bank akan check dan meneliti cara pemohon bayar balik pinjaman dengan cara
– tengok sejarah kredit sebelum ni
– tempoh menetap di sebuah kawasan
– tempoh bekerja di sesebuah syarikat
– keupayaan bayar hutang

2. Capital atau Modal
Ini pula ia rujuk kepada aset yang korg ada untuk cagaran. Antaranya,
– Kalau ada pelaburan yang dibuat tak kisah la personal atau group
– simpanan yang ada
– pelaburan yang lain-lain untuk digunakan bayar balik hutang kalau pendapatan korg tak cukup.

3. Capacity
Part ni pula seberapa upaya korg mampu bayar hutang dan ini bergantung pada financial strength seperti gaji bulanan, extra income dan lain-lain) jd kena ada cash flow yang stabil baru bank rasa selamat nak pinjamkan duit.

Jadi bank akan tengok;
– current income bakal peminjam
– jumlah bayaran balik pinjaman yang pernah dibuat
– perbelanjaan sara hidup semasa
– jumlah hutang semasa
– bilangan tanggungan yang ada.

This Blogpost is originally from BANK TENGOK CCRIS & CTOS JE KE UNTUK LULUSKAN PINJAMAN RUMAH ? and written by Sharil

]]>
https://superhartanah.com/index.php/2020/07/03/bank-tengok-ccris-ctos-je-ke-untuk-luluskan-pinjaman-rumah/feed/ 0
RUMAH DAH 12 TAHUN MASIH MASTER TITLE , APA PERLU BUAT ? https://superhartanah.com/index.php/2020/07/03/rumah-dah-12-tahun-masih-master-title-apa-perlu-buat/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=rumah-dah-12-tahun-masih-master-title-apa-perlu-buat https://superhartanah.com/index.php/2020/07/03/rumah-dah-12-tahun-masih-master-title-apa-perlu-buat/#respond Fri, 03 Jul 2020 03:07:21 +0000 https://superhartanah.com/?p=18126
Super Hartanah

Ada kes dimana rumah pemilik dah 12 tahun masih Master title . Owner pun tak buat apa-apa perfection title. . Kenapa pentingnya surat daripada pemaju menyatakan strata dah ada atau in progress sebab ia digunakan untuk kegunaan loan submission oleh pembeli nanti. . Pertama sekali sebelum lupa nak beritahu Cukai pintu dan Cukai Tanah yang […]

This Blogpost is originally from RUMAH DAH 12 TAHUN MASIH MASTER TITLE , APA PERLU BUAT ? and written by Sharil

]]>

Super Hartanah

Ada kes dimana rumah pemilik dah 12 tahun masih Master title . Owner pun tak buat apa-apa perfection title.
.
Kenapa pentingnya surat daripada pemaju menyatakan strata dah ada atau in progress sebab ia digunakan untuk kegunaan loan submission oleh pembeli nanti.
.
Pertama sekali sebelum lupa nak beritahu Cukai pintu dan Cukai Tanah yang berbayar adalah dokumen wajib setiap transaksi. Kena check kedua-dua ni.
.
Sekiranya masih tidak buat perfection title rumah , apa yang owner perlu buat pastikan samada surat daripada pemaju dah dikeluarkan kepada owner untuk sempurnakan Pindah Milik akibat Geran Individu atau strata dah dikeluarkan oleh pihak Berkuasa Negeri.
.
sebabnya ada sesetengah bank perlukan surat daripada developer yang menyatakan developer dalam proses untuk strata.
.
Sekiranya tak ada surat tersebut sebagai supporting document kebiasaannya bank tak prefer buat loan terutamanya dah lebih 10 tahun sebab takut ada masalah dengan pengeluaran Geran atau tunggakan hutang ke atas Cukai Tanah oleh Pemaju. Kan dah susah nak jual rumah pastu buyer dah ada tapi tak dpt nak buat loan.
.
Katakan pula Geran Strata dah ada atau dah dikeluarkan tapi owner belum buat perfection apa yang boleh buat ialah :
1) Buyer atau agent on behalf of buyer boleh minta daripada owner salinan Geran Strata yang dah keluar cuma belum perfection.
Untuk digunakan proses loan kerana pihak bank akan proses loan “by way of charge” (Gadaian) instead of Assignment (surat ikatan bagi yang tiada geran)
.
2)Lepas tu pihak lawyer akan proceed tindakan memohon dari developer untuk jualan dan pindah milik terus atau pindah milik berkembar / double transfer.
.
Harap sharing ni dapat memberi idea bagi pemilik rumah yang nak menjual rumah. Dan bagi peguam yang lebih arif sekiranya ada kesilapan penerangan saya boleh komen perbetulkan , untuk sama- sama sharing kepada pemilik rumah yang lain.
.
Sekiranya ada yang mencari rumah di Bayu Sentul (Fully Furnished) di area Taman Dato Senu boleh kilik di bawah.
.
>> https://superhartanah.blogspot.com/…/bayu-sentul-condominiu…
>> https://www2.mudah.my/vi/77375755.htm

This Blogpost is originally from RUMAH DAH 12 TAHUN MASIH MASTER TITLE , APA PERLU BUAT ? and written by Sharil

]]>
https://superhartanah.com/index.php/2020/07/03/rumah-dah-12-tahun-masih-master-title-apa-perlu-buat/feed/ 0